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Brauche Hilfe Umbau auf Drehstrom-LiMa

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Joe
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Brauche Hilfe Umbau auf Drehstrom-LiMa

Beitragvon Joe » 15.04.2023, 21:23

Hallo Foristi,

die neue LiMa mit 70A sitzt schon drin. An der neuen ist natürlich schon der Regler integriert.
Was mache ich jetzt mit den Kabeln am alten Regler ? Ab ist klar, aber wie dann weiter?


20230415_182315.jpg



Viele liebe Grüße

Jörg
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Robjota
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Re: Brauche Hilfe Umbau auf Drehstrom-LiMa

Beitragvon Robjota » 16.04.2023, 15:49

Hi Joe

Ill stick my neck out. My proviso is you do this at your own risk, since I cannot see your alternator or your level of electrical competency, my information is given in good faith!

Disconnect battery.

Remove red wire to D+ and dispose of it in the trash.
The other wire to D+ should be blue and runs to the Generator warning lights, this wire can be replaced or extended and connects to D+ on the back of the Alternator or sometimes direct to the voltage regulator on the back of the alternator.

Run a new wire from B+ on the alternator with the correct terminal connection in red. This wire needs to be capable of carrying 70 amps without volt drop, suggest Hi Flex 16mm sq cable (110 amp) with proper crimped terminals (the original wire is 6mm squared, it is no good)

This can run to the starter motor ( similar to the 6mm yellow original wire) or all the way to the battery, Its better run to the battery terminal but more work. Sometimes you can get this cable made up specially online or at a specialist shop., Youll need to know your ring terminal size both ends and exact length.

Wrap this cable in Split conduit and clamp around the conduit to support it from abrasion ( or else you van will burn to the ground) You can nowadays, fit a fuse at the battery end to protect this cable , I just make sure it is secured like a factory quality job.

Returning to the the Voltage regulator in your picture, you can remove the black wire going to DF.
Remove the Yellow / Brown wire going to D-
Not sure about your Purple wires x 3, these look like earth wires fitted later, earth is normally Brown for Mercedes.

On the right side of your photo, there is a yellow and a green wire going to B+
Remove the yellow wire either back to the connector on the bulkhead or else remove it all the way back to the starter solenoid (this was your charging wire from the dynamo, that took a short cut to the battery wire on the solenoid), this is where you connect your new 16mm sq wire if you dont want to go all the way to the battery !

Edit: the green 6mm wire feeds the ignition and dome of the fuses, I was wrong to say remove it, I think I feed mine with a new wire via a midi fuse from the battery.

A photo or illustration of the back of your Bosch Alternator would be good. Typically "W" terminal is for Electronic TAchometer and there may be an Earth terminal, it is crucial that the New alternator has a good connection to the engine and that you have a good earth wire from the transmission or motor to the chassis. A 55 year old braided earth lead is no good.

regards
Rob
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Zuletzt geändert von Robjota am 16.04.2023, 23:23, insgesamt 1-mal geändert.

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Robjota
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Re: Brauche Hilfe Umbau auf Drehstrom-LiMa

Beitragvon Robjota » 16.04.2023, 16:34

Via Google translate
Hallo Joe

Ich werde meinen Hals rausstrecken. Mein Vorbehalt ist, dass Sie dies auf eigene Gefahr tun, da ich Ihre Lichtmaschine oder Ihr Niveau der elektrischen Kompetenz nicht sehen kann, werden meine Informationen in gutem Glauben gegeben!

Batterie abklemmen.

Rotes Kabel an D+ entfernen und im Müll entsorgen.
Das andere Kabel zu D+ sollte blau sein und zu den Warnleuchten des Generators führen, dieses Kabel kann ersetzt oder verlängert werden und wird mit D+ auf der Rückseite der Lichtmaschine oder manchmal direkt mit dem Spannungsregler auf der Rückseite der Lichtmaschine verbunden.

Verlegen Sie ein neues Kabel von B+ an der Lichtmaschine mit der richtigen Klemmenverbindung in Rot. Dieses Kabel muss in der Lage sein, 70 Ampere ohne Spannungsabfall zu führen, empfehlen Sie Hi Flex 16 mm² Kabel (110 Ampere) mit ordnungsgemäß gecrimpten Anschlüssen (das Originalkabel ist 6 mm quadratisch, es ist nicht gut)

Dies kann zum Anlasser laufen (ähnlich dem 6 mm gelben Originalkabel) oder bis zur Batterie. Es läuft besser bis zum Batteriepol, ist aber arbeitsintensiver. Manchmal können Sie dieses Kabel online oder in einem Fachgeschäft speziell konfektionieren lassen. Sie müssen die Größe Ihrer Ringkabelschuhe an beiden Enden und die genaue Länge kennen.

Wickeln Sie dieses Kabel in ein geteiltes Rohr und klemmen Sie es um das Rohr, um es vor Abrieb zu schützen (sonst brennt Ihr Lieferwagen zu Boden). Sie können heutzutage eine Sicherung am Batterieende anbringen, um dieses Kabel zu schützen. Ich stelle nur sicher, dass es gesichert ist wie ein Werksqualitätsjob.

Wenn Sie zum Spannungsregler in Ihrem Bild zurückkehren, können Sie das schwarze Kabel entfernen, das zu DF führt.
Entfernen Sie das gelb/braune Kabel, das zu D- geht.
Bei Ihren violetten Kabeln x 3 bin ich mir nicht sicher, diese sehen aus wie später eingebaute Massekabel, Masse ist normalerweise braun für Mercedes.

Auf der rechten Seite Ihres Fotos gibt es einen gelben und einen grünen Draht, die zu B+ gehen
Entfernen Sie das gelbe Kabel entweder zurück zum Stecker an der Trennwand oder entfernen Sie es ganz zurück zum Startersolenoid (dies war Ihr Ladekabel vom Dynamo, das eine Abkürzung zum Batteriekabel am Solenoid nahm). wo Sie Ihr neues 16-mm-Quadratkabel anschließen, wenn Sie nicht den ganzen Weg zur Batterie gehen möchten!

Bearbeiten: Das grüne 6-mm-Kabel speist die Zündung und einige der Sicherungen. Ich habe falsch gesagt, es zu entfernen. Ich glaube, ich füttere meins mit einem neuen Kabel über eine Midi-Sicherung von der Batterie.

Ein Foto oder eine Abbildung der Rückseite Ihrer Bosch-Lichtmaschine wäre gut. Typischerweise ist die Klemme „W“ für den elektronischen Drehzahlmesser und es kann eine Erdungsklemme vorhanden sein. Es ist entscheidend, dass die neue Lichtmaschine eine gute Verbindung zum Motor hat und dass Sie ein gutes Erdungskabel vom Getriebe oder Motor zum Fahrgestell haben. Ein 55 Jahre alter geflochtener Erdleiter ist nicht gut.

Grüße
Rob
Zuletzt geändert von Robjota am 16.04.2023, 23:26, insgesamt 1-mal geändert.

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Re: Brauche Hilfe Umbau auf Drehstrom-LiMa

Beitragvon Joe » 16.04.2023, 21:04

Hi Rob,

Thank you a lot. I understand englisch as well.
I worried about the DF wire. I´ve read in another forum that it´s not needed.
First I connected the red and black wire with green and yellow. But this will not be a good solution forever, I know.
Later I will do the work as you described it with the correct wires for 70A.
The alternator is not a Bosch one. It´s Hella.

20230416_181432.jpg


20230416_181350.jpg


Hella 70A LiMa back.jpg


Regards
Joe
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Re: Brauche Hilfe Umbau auf Drehstrom-LiMa

Beitragvon Robjota » 16.04.2023, 22:44

Hi

The alternator will be set to charge at approx 14.4 volts, any resistance in the charging will lower this voltage also when under load. Easy enough to test .
Edit: the green 6mm wire feeds the ignition and some of the fuses, I was wrong to say remove it, I think I feed mine with a new wire via a midi fuse from the battery.

Anyway, great job with the conversion, I also fitted a 75 amp lucas A127 alternator but it was very difficult to get the lower radiator connection plumbed in.
It works OK for charging leisure batteries but the belt must remain tight or it burns the belt, not funny when in another country. I lost belts because my modified adjuster kept fracturing at the welded joint. Now I have the mark 2 version.

Lots of free information at this site , might need a translator.
https://www.12voltplanet.co.uk/cable-si ... ction.html

I Wish you well, with your new charger ..
Rob
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Re: Brauche Hilfe Umbau auf Drehstrom-LiMa

Beitragvon Joe » 19.04.2023, 09:50

Hi Rob

I cut the yellow wire and connect a red 16 sq mm wire directly from the alternator to the starter.
From starter to the battery there is a big wire. I left the green one in place and also the black one
for the alternator control lamp. Seems to be more safe... :-)
You´ve found a very nice solution for the problem with the lower radiator connection.
I use some parts from a stainless steel stair railing to connect the rubber-hose to the radiator.

V2A Bogen.jpg
V2A Verbinder.jpg


Will send some pictures when finished.

Regards
Joe
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Re: Brauche Hilfe Umbau auf Drehstrom-LiMa

Beitragvon Robjota » 20.04.2023, 11:47

Hi Joe.

It would be boring if we all found the same solution, I like those fittings, they will not rot .
Great job.
Rob


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